Det er desværre ikke længere muligt at tilmelde sig dette arrangement. Men vi har et stort program med mange nye arrangementer, og herunder er et udvalg til dig.

Når psykologer gennemfører klinisk psykologiske undersøgelser af børn, unge og voksne ved personlighedspsykologisk udredning, fx i forbindelse med forældrekompetencesager eller i forbindelse med planlægning af en behandlingsindsats, kan det være relevant at inddrage TAT i testbatteriet.

TAT er en forkortelse af ’Thematic Apperception Test’. Begrebet ’apperception’ benyttes ikke længere i videnskabelig psykologi, og i vore dage er det mere præcist at betegne testen som ’Tematisk Mentaliserings Test’.

En persons TAT-historier viser os noget om hvorledes han bærer sig ad med at skabe mening i sit møde med omverdenen, og viser os dermed aspekter ved hans opfattelse af sig selv og omverdenen, hans forventninger, intentioner og mål. Prøvepersonens TAT-historier giver os adgang til at studere hans måde at mentalisere på, dvs. hans evne til at indleve sig i andres og egne tanker og følelser, hensigter og andre personlige karakteristika. Ved at analysere prøvepersonens TAT historier kan man danne sig et indtryk af hans mentaliseringskapacitet, dvs. hans evne til indleve sig i og reflektere over egne og andres mentale tilstande. Endvidere kan TAT historierne afspejler prøvepersonens anvendelse af forsvarsmekanismer. Analysen er både kvalitativ og kvantitativ.

Formålet med kurset er at give deltagerne kendskab til og praktisk erfaring med at analysere, score og tolke TAT-historier ved hjælp af moderne analyse- og scoringsmetoder og ved psykologisk personlighedsudredning af voksne, børn og unge.

Læringsmål
Vi vil på kurset arbejde med at analysere og score TAT historier efter to scoringssystemer:

1) SCORS - Social Cognition and Object Relation Scale - som er udviklet af den amerikanske psykolog og psykoanalytiker Drew Westen. Et scoringssystem, som benyttes ved en analyse af prøvepersonens svar med hensyn til: a) hvor komplekse prøvepersonens repræsentationer er, b) hvilken grundlæggende følelsestone mødet med den menneskelig omverden er forbundet med, c) prøvepersonens engagement i mellemmenneskelige forhold og i almindelige normer og d) prøvepersonens forståelse for social kausalitet.

2) DMM – Defence Mechanism Manual - som er udviklet af den amerikanske psykolog Phebe Cramer. Et scoringssystem ved hjælp af hvilket, man kan score forekomsten af benægtende forsvar, projektivt forsvar og identifikation i historierne. Ved hjælp af systemet kan udvikles hypoteser vedrørende modenheden og nytten af prøvepersonens forsvarsmekanismer, og dermed bidrage ved en vurdering af, om personens mentalisering af sig selv og andre er præget af forvrænging eller mangelfuld mentalisering.)

Kurset vil gøre dig i stand til
Færdigheder:
På introducerende niveau at score TAT efter scoringssystem SCORS
På introducerende niveau at score TAT efter scoringssystemet DMM
At inddrage TAT i et testbatteri som led i personlighedspsykologisk udredning.

Kompetence:
At reflektere over grundlaget for at score i de to systemer, herunder muligheder og begrænsninger i de to scoringssystemer.

Undervisningsform
Undervisningsformen er lige dele af oplæg og drøftelser i plenum og arbejde i gruppe. Bemærk: der må påregnes omfattende hjemmearbejde i form af træning og litteraturstudier mellem kursusdagene.
Der vil blive nedsat studiegrupper, der kan mødes mellem kursusdagene og efter at kurset er afsluttet.

Temaer i kurset
Udvikling af objektrelationer
Modne, mangelfulde og forvrængede metaliseringsformer
Forsvarsmekanismer i den normale personlighedsudvikling
Nyere forskning indenfor de to scoringsmetoder
Hypoteser om prøvepersonens personlighedsfunktion

Forberedelse/mellem kursusdage
Der må påregnes omfattende hjemmearbejde i form af træning i brug af testen, scoring af øvelsessæt med eksempler på TAThistorier, møde i studiegruppe samt læsning af kompendiemateriale mellem kursusdagene.

Efter kurset
Det anbefales at studiegrupper, der mødes mellem kursusdagene, også mødes efter at kurset er afsluttet. Studiegruppen kan udgøre en støttende peer-group i arbejdet med at tilegne sig metoderne.

Litteratur
Der vil blive uddelt omfattende kompendiemateriale på kurset, herunder vil deltagerne få udlevet en oversat udgave af scoringsmanualen til SCORS og DMM. Dette forventes læst mellem kursusdagene efter nærmere instruktion, der gives på første kursusdag.

Endvidere vil deltagerne få udleveret et lille program (i Excel), som beregner forskellige kritiske talværdier efter indtastning af scoringer.

Herudover er der følgende litteratur som er en forudsætning for at tilegne sig den viden, som kurset omhandler. Du skal selv anskaffe bogen.
Cramer, P. (2006): Protecting the Self. Defence Mechanisms in Action. The Guilford Press, New York. (Købt for 276 kr. hos Amazon /KGH)

Underviser: Cand.psych. et art. Kim Gabriel Hansen
Privatpraktiserende, autoriseret psykolog, tidligere ekstern lektor ved Københavns Universitet i testteori og ved Danmarks pædagogiske Universitet i klinisk psykolog. Specialist og supervisor i psykoterapi, voksne og børn, og klinisk børnepsykologi. Mentaliseringsbaseret psykoterapeut. Gruppeanalytiker, supervisor i psykoanalytisk psykoterapi. Videreuddannet i psykoterapi, voksne og børn. Supervisor i psykoterapi, voksne og børn og i klinisk børnepsykologi.
Hjemmeside: www.kimgabriel.dk.

Målgruppe
Målgruppen er er primært uddannede psykologer, der arbejder med psykologiske undersøgelser og personlighedspsykologiske udredninger af børn, unge og voksne, og som ønsker at inddrage TAT testning i et multimetodologisk testbatteri.
Der kræves derfor et vist kendskab til fagområdet, for at du som deltager kan få det fulde udbytte af kurset.

Særregler ved tilmelding som kandidatstuderende fra universiteter.
Bemærk at max. 25% af deltagerne på kurset må være psykologistuderende. Selvom din tilmelding som studerende derfor går igennem, kan du risikere senere at få besked om, at du alligevel ikke kan deltage på kurset. Dit indbetalte gebyr refunderes i tilfælde heraf selvfølgelig fuldt ud.

Program:

  • Tirsdag. 29/4/25 kl. 09.00 - 16.00 : AFLYST
    Aalborg Universitet / Folkeuniversitetet, (k3 / 3.108), Kroghstræde 3, seminarrum 3.108, 9220, Aalborg Øst
  • Mandag. 26/5/25 kl. 09.00 - 16.00 : AFLYST
    Aalborg Universitet / Folkeuniversitetet, (k3 / 3.108), Kroghstræde 3, seminarrum 3.108, 9220, Aalborg Øst
  • Tirsdag. 17/6/25 kl. 09.00 - 16.00 : AFLYST
    Aalborg Universitet / Folkeuniversitetet, (k3 / 3.108), Kroghstræde 3, seminarrum 3.108, 9220, Aalborg Øst
Føj holdet til favoritter

Praktisk Information